نقش رسانه‌های اجتماعی بر میزان مشارکت ورزشی دانشجویان از دیدگاه کارشناسان ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های ایران

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10085
کد مقاله : 1460-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
2دانشیار دانشکده ی تربیت بدنی دانشگاه مازندران-بابلسر
چکیده
مقدمه :
ورزش به‌ عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت جسمانی و روانی شناخته می‌شود که سهم قابل توجهی در اجتماعی کردن جوانان دارد امروزه میزان مشارکت دانشجویان در ورزش تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از آن‌ها رسانه‌های اجتماعی است. در عصر حاضر به دلیل به کار گیری وسایل ارتباط جمعی و اثر مستقیم آنها بر ارزش‌ها و هنجارهای جمعی، جامعه بشری بسیار تحت تاثیر آن ها قرارگرفته است. تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر رسانه های اجتماعی انجام گرفته که به شیوه های مختلفی و با تکیه بر نگاه کارشناسان و خبرگان تنظیم شده اند اما سوال این است که از دیدگاه کارشناسان ادارات تربیت بدنی دانشگاه های ایران که مجری اکثر فعالیت های ورزشی هستند رسانه ها چه نقشی بر میزان مشارکت ورزشی دانشجویان دارند؟
روش شناسی :
این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، میدانی بود که به وسیله روش تحقیق کیفی انجام شد. جامعۀ تحقیق کارشناسان ادارات تربیت بدنی دانشگاه های دولتی وزارت عتف بود. نمونه منتخب این پژوهش شامل 10 نفر از کارشناسان ادارات تربیت بدنی بود که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند . ابزار جمع‌آوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. به منظور ثبت داده های مصاحبه، از متن آنها یادداشت‌برداری شد.سؤالات به‌ صورت باز پاسخ بود و از هر کدام از اعضای نمونه منتخب به‌ صورت جدا مصاحبه انجام شد.بعد از گردآوری داده ها جهت تجزیه و تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای ساده استفاده شد.
نتایج :
براساس دیدگاه کارشناسان،رسانه های جمعی به عنوان یکی از عوامل موثر در شکل دهی رفتارهای اجتماعی ازطریق مواردی از جمله استفاده از پلتفرم های دیجیتال (آپارات و یوتیوب) و شبکه های اجتماعی(اینستاگرام، تلگرام) برای انتقال اطلاعات و اخبار ورزشی دانشگاه به دانشجویان ، انتشار گزارش های ویژه ی ورزشی، برگزاری وبینارهای آموزشی و ورزشی خصوصا مربیگری رشته های پر طرفدار در بازار مشاغل کار افرینانه در رسانه ها درافزایش مشارکت ورزشی دانشجویان نقش دارند.
نتیجه گیری :
یافته ها نشان داد که رسانه ها به عنوان ابزاری موثر برای ترویج فعالیت های ورزشی در بین دانشجویان عمل میکنند، کارشناسان بر این باورند که پوشش دهی رویدادهای ورزشی توسط رسانه ها میزان مشارکت ورزشی دانشجویان را افزایش میدهد، همچنین الهام بخشی از طریق الگوهای مثبت ورزشی و تسهیل دسترسی به اطلاعات ورزشی از طریق رسانه ها تاثیر معناداری بر افزایش میزان مشارکت دانشجویان دارد ، با این حال با وجود تغییرات اجتماعی بسیار زیادی که در سال های پسا کرونا رخ داده هنوز هم دیدگاه کارشناسان مشابه گذشته است اما باید در تحقیق جداگانه ای بررسی شود که این نگاه آنها چقدر با رفتار واقعی جامعه همسو و همخوانی دارد.
کلیدواژه ها
 
Title
The Role of Social Media on the Level of Sports Participation among Students from the Perspective of Experts in Physical Education Departments of Iranian Universities
Authors
zeinab mostafaeifar, farzam farzan
Abstract
Introduction:
Sport is recognized as one of the effective factors on physical and mental health that plays a considerable role in socializing the youth. Nowadays, the extent of student participation in sports is influenced by various factors, one of which is social media. Due to the use of mass communication tools and their direct impact on societal values and norms, human society has been significantly influenced by them in the current era. Numerous studies have been conducted on the impact of social media, which have been reported in various ways and based on the perspectives of experts and professionals. However, the question is, what role do media play in the level of sports participation among students from the viewpoint of experts in physical education departments of Iranian universities, who are the executors of most sports activities?

Methodology:
This research is applied in terms of its objective and field-based in terms of data collection, conducted through a qualitative research method. The research population consisted of experts from the physical education departments of public universities under the Ministry of Science, Research and Technology. The selected sample for this study included 10 experts from physical education departments, chosen purposefully and through snowball sampling. The data collection tool was a semi-structured interview. To record the interview data, notes were taken from the transcripts. The questions were open-ended, and interviews were conducted individually with each member of the selected sample. After data collection, simple content analysis was used for data interpretation.

Results:
According to the experts, mass media, as one of the influential factors in shaping social behaviors, play a role in increasing student sports participation through the use of digital platforms (such as Aparat and YouTube) and social networks (Instagram, Telegram) for transmitting university sports information and news to students, publishing special sports reports, organizing educational and sports webinars, especially coaching of popular disciplines in the entrepreneurial job market, in the media.

Conclusion:
The findings indicate that media act as an effective tool for promoting sports activities among students. Experts believe that media coverage of sports events increases student sports participation. Moreover, inspiration from positive sports role models and facilitating access to sports information through media have a significant impact on increasing student participation. However, despite the substantial social changes that have occurred in the post-COVID years, the perspectives of experts remain similar to the past, but a separate study should be conducted to examine how much their perspective aligns with the actual behavior of society.
Keywords
Sports, students, Media, Physical Education Experts